Alexandre Bigot francia keramikus szecessziós épületkerámiáinak mintakollekcióját, a Bigot-pavilont mutatja be péntektől az Iparművészeti Múzeum (IMM) Budapesten.

Az 1900-as párizsi világkiállításon szereplő Bigot-pavilont száztizenhárom év után láthatja a közönség. A kerámiaegyüttest a múzeum akkori igazgatója, Radisics Jenő ötezer frankért vásárolta meg, majd a 12,5 tonnányi épületkerámiát Magyarországra szállítatta. A darabok a múzeum pincéjébe kerültek, és az 1980-as években történt szigetelési munkálatok során kerültek elő újra. A kiállított épületdekorációs anyag nemcsak Magyarországon, hanem Franciaországban is újrafelfedezésre vár – mondta Takács Imre, a múzeum főigazgatója a csütörtöki sajtótájékoztatón.
A zsúfolt, 19. századi párizsi pavilont nem építették újra, hanem egy modern installációt állítottak össze, ugyanakkor egy nagyméretű archív felvételen bemutatják az eredeti építményt is.
Balla Gabriella, a Kerámia- és üveggyűjtemény főosztályvezetője elmondta, hogy Jule Lavirotte építész tervei alapján készült a pavilon. Darabjai azért olyan nehezek, mert a nagyon magas hőfokon égetett kerámia olyan, mintha kő lenne, így ellenáll az időjárás viszontagságainak.
Miután Japán az 1867. évi párizsi világkiállításon bemutatkozott, óriási hatást gyakorolt a 19. századi európai művészekre: a pavilon kerámiáinak zöld, sárga, kék színű mázai is a távol-keleti művészet hatását tükrözik – fejtette ki.
A kiállításon látható lesz a Paul Jouve által tervezett állatfríz is, amely a világkiállítás főkapuját díszítette, és a művész monogramja mellett a gyártó Bigot neve is szerepel rajta. Bemutatnak egy 1900-as évekre datált, jó minőségű ezüstfoglalattal díszített luxusivókészletet, megtekinthetők továbbá oszlopok, pillérek, attika díszek, mellvédek és boltívrészletek is. Az épületkerámia mintái között felfedezhetők egészen modern ábrázolások is: van, amelyiken éticsigák, vízi madarak vagy éppen biciklik láthatók.
Bigot 1894-ben alapította a fénykorában százötven munkást foglalkoztató gyárat a Loire menti Merben, az ottani folyók és kastélyok világát is megjelenítette termékein. Zsolnayhoz hasonlóan mindig a legjobb művészekkel dolgozott együtt.
A szeptember 15-ig látható tárlaton archív felvételeket is láthatnak az érdeklődők, mások mellett Bigot-ról és Radisics Jenőről.

Share →